søndag den 10. november 2013

1939/40

1939/40


Det af Bugserdamperen udførte Arbejde med Bugsering og Isbrydning m. m. fordeler sig således:
                                                                         
Alm. Bugseringer paa Kanal og Fjord...     40                        
              Do. med Projektør ...........................         20                                 
Assistering ved Stabelafløbninger o. 1....   21              
  Isbryderdage  .......................74 
                                
Endvidere er der af de ialt ca. 1.170 Timer, Damperen har været i Fart, medgaaet ca. 116 Timer til Skiftning og Udlægning af 211 Bøjer.
Foto fra denne vinter ,et scannet foto fra årsberetningen,derfor noget ringe kvalitet.

Som det fremgår af ovenstående Oversigt, har Isbryderen i den forløbne Vinter haft en meget travl Periode med Isbrydning under den overordentlige strenge Isvinter, der begyndte omkring Midten af December 1939 og vedvarede til sidst i Marts Måned 1940. I denne Periode, hvor de danske Farvande efterhånden lukkedes fuldstændig for Trafikken, lykkedes det ,,Sct. Knud" med Undtagelse af en kort Periode, hvor en Kedelreparation nødvendiggjorde, at den måtte ligge stille, at befare Sejlløbet een Gang i hver Retning daglig.
Som man kan se er der ret meget is i denne vinter39/40.

For Isbrydning har „Sct. Knud" i alt været i Fart i 597 Timer imod 113 Timer forrige År.
Brændselsforbruget var under disse Isforhold betydeligt, idet der i hele Året forbrugtes 387 Tons Kul og 47 Tons Briketter. Brændselsudgiften har været ca. 16.600 Kr. mod ca. 7.200 Kr. f. A.

 Den langvarige, strenge Isvinter bevirkede, at Sejladsen paa Havnen fuldstændig ophørte i Tidsrummet fra 27. Januar til 15. Marts. ,,Sct. Knud" holdt Sejlløbet aabent for Sejlads paa Kanal og Fjord indtil den 2. Februar, hvorefter Isbrydningen blev indstillet,bl.a. fordi der ikke var Udsigt til, at der foreløbig kunde komme Skibe i Havnen paa Grund af manglende Isbryderhjælp i Kattegat og Samsø Bælt.

Den 23. Februar paabegyndte ,,Sct. Knud" paany Brydning af Isen og naaede paa 7 Dage uden for Gabet.
Efter den 29. Februar var Sejlløbet imellem Havnen og Gabet saaledes atter farbart, medens der stadig var lukket i det tilstødende Farvand.


Damperens årlige Eftersyn foretoges ligesom sidste År på Svendborg Skibsværft; det kostede ca. 5.400 Kr. End­videre leverede Skibsværftet 550 Længder nye Kondensator-rør, som kostede ca. 2.000 Kr. Rørene monteredes af Skibets Besætning.

Da Damperens Lyskaster ikke var helt tilfredsstillende paa Grund af, at Hulspejlet ikke var godt, er der anskaffet et nyt. Det kostede ca. 650 Kr. og har forbedret Lyskasteren væsentligt.
ialt indkom i Bugseringsindtægt ca. 14.480,00 Kr. (mod ca. 16.370,00 Kr. ,f. A.).
S/S ”Tomsk”  bygget på B&W i 1911 slæbes her af Sct.Knud i omtalte vinter 39/40, ”Tomsk” deltog bl.a i invasionen ved Normandiet i 44, blev ophugget i 59.

Da Sejladsen i Kattegat atter var saa smaat begyndt, gik ,,Sct. Knud" den 13. Marts i gang med at gennembryde Isen mellem Gabet og Lillegrunden, hvortil Isbryderen naaede den 14 Marts.
Som første Skib, efter en Standsning, i Sejladsen paa 46 Dage, indkom S/S ,,Paris" med en Ladning Kul. Endnu en Tid maatte ,,Sct. Knud" assistere svagere Skibe gennem Kanal og Fjord; men den I .April foretoges den sidste Isbrydertur.
Isen (i Motorbaadshavnen) havde den 29. Januar en Tykkelse af 42 cm. Den 20. Februar maaltes ved .Blangstedgaard - 22 Grader Celsius og ved Aaalestrup - 27 Grader Celsius, der blev Maximum for Aaret og Landet.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar