Ved en senere beddingstur i december reparerede Saabye & Lerche cedervalds-pakdåsen samt rensede og malede skibsbunden.
Baden har i det forløbne ar været i fart i ialt 738 timer mod sidste år 1052 timer.
Maleri af Carlo Østergård ca 1948-49
”Sct Knud. Indsejling til Gabet ved 2 kosten”
”Sct Knud. Indsejling til Gabet ved 2 kosten”
Ialt indkom i bugserings-indtægt ca. 46.600 kr. mod ca. 55.200 kr. f. a.
Udgifterne til kul androg for hele året ialt 33.462,62 kr. Der forbrugtes 287 t kul a gennemsnitlig ca. 116 kr. lev.
Danske Lloyd har refunderet havnevæsenet ialt 4.610,07 kr. af udgifterne til reparation for havari og 1.200 kr., der var udbetalt m/s ,,Frihed" af Hadsund i erstatning for beskadigelser ved en lettere kollision.
Sct.Knud ved ny kajplads i efteråret 1948
Rundskuedagen den ll.Juni 1948 var damperen stillet til rådighed for rundskuekomiteen til ture i havnen og kanalen.
Nybygning nr 99 "Nyombe" fra Odense Stålskibsværft blev søsat i april 1948,og som sædvanlig var slæbebåden ”Sct.Knud” klar til assistance , ses længst væk med fuld damp under kedlen!
Skibet blev bygget til det franske rederi :Cie Franco-Coloniale de Navigation i Paris, det var et kølefragtskib beregnet for at sejle frisk frugt til Europa, hvilket der var stor efterspørgsel på efter krigen! ”Nyombe`” var på- 3955Brt
Skibet blev bygget til det franske rederi :Cie Franco-Coloniale de Navigation i Paris, det var et kølefragtskib beregnet for at sejle frisk frugt til Europa, hvilket der var stor efterspørgsel på efter krigen! ”Nyombe`” var på- 3955Brt
Denne stabelafløbning var den første sidelæns stabelafløbning af et skib i Danmark Her ses skibet på vej i vandet, med nogle kolossale skumsprøjt, samt efterfølgende oversvømmelse på den modsatte bred af kanalen. Selve begivenheden blev fulgt af mange mennesker langs kanalen, samt fra luften hvor der taget en del fotos! ”Sct.Knud” ses i behørig afstand i baggrunden!
Sct.Knud med en tros i "Nyombe", klar til videre bugsering.
Som det ses her blev denne begivenhed fulgt af mange mennesker.
Den blev bygget i Frederikshavn 1931, og er stadig aktiv i den Stockholmske skærgaard. Forøvrigt efter en omskiftelig tilværelse.
SvarSletHej Tak for oplysning
SletJeg kender godt hele Sct.Knuds Historie og har stadig meget materiale liggende som jeg må få tid til at slå op her, min ide var at stoppe historien i 2000. da den blev solgt til Sverige ,men vil nok dække helt frem til nu.
MVH