fredag den 11. juli 2014

1950/51




,,Sct. Knud" var på bedding for ordinært eftersyn i tiden 20-24/6 og 16-20/10 1950. Reparationerne blev udført dels af Saabye & Lerche og dels af Odense nye Træskibsværft. Eftersynet omfattede rensning og maling af skibsbund m. m., gennemgang af maskine, skrueaksel og kedel.
Udgifterne til kul androg for hele året ialt 33.301,38 kr. Der forbrugtes ca. 220 t kul a gennemsnitlig ca. 151 kr. lev.

Der var 59 bugseringer i dette år,hvoraf 16 var stabelafløbninger,ialt var sejltiden 610 timer i denne perioede , ingen is af betydning.

 Fra isbryderen ,,Thor", som ophuggedes af firmaet H. I. Hansen, indkøbtes en projektør, som samler bedre end ,,Sct. Knud"s hidtidige projektør. Projektørerne kan benyttes efter behag, idet der er anbragt en omskifter i de elektriske tilledninger.
Fra 51 og frem kan "Sct.Knud" ses med netop 2 projektører på diverse fotos,som eks ovenstående ,der sandsynligvis er fra den første halvdel af 50erne.
 Et andet maleri af Sct.Knud og her med 2 projektører i forhold til det maleri jeg har vist på 1948/49.



M/Gl. ALEX af Odense, 100 B. R. T. Bygget 1913/44 af jern og stål.
 På rejse fra København til Odense med stykgods.
Kollideret d. 19/11 50 på Odense Kanal.
Søforklaring og søforhør i Odense d. 12/12 50.
Kl. ca. 1330, da A. under en Sydøstlig kuling netop havde passeret svinget ved Odense
Stålskibsværft, sås et stort dampskib for udgående under bugsering af S/S »Sct. Knud« af Odense.
Da A. befandt sig ca. 200 m fra Sct. Knud. hørtes først fra det bugserede skib, der lå helt ovre i den
Vestlige side af kanalen, og derefter fra Sct. Knud. 2 toner afgivet med dampfløjten, hvorefter A.
mindskede fart. S. K. sås nu dreje styrbord. over. ALEX.s motor kastedes fuld kraft bak, men umiddelbart
efter tørnede S. K. med stævnen mod A.s stb.s bov. Ved kollisionen fik S. K. bovpuden ødelagt.
Af den af S. K.s besætning afgivne forklaring fremgår, at kl. 14,20, da S. K., der havde et
stort dampskib på slæb, befandt sig ud for Odense Stålskibsværft, afgaves fra det slæbte skib,
der gjorde hårdt stb. over, 2 toner med dampfløjten, hvilket signal besvaredes af S. K. ligeledes
med 2 toner. Umiddelbart efter sås ”Alex”. forude i kanalens Vestlige side i en afstand af ca. 50 m.
Pludselig sås ”Alex”. dreje bagbord. over og lægge sig tværs i kanalen, og kort efter skete kollisionen som ovenfor anført.
Anm. Ministeriet må antage, at kollisionen skyldes vejrforholdene i forbindelse med den
omstændighed, at føreren af A. misforstod signalerne fra Sct. Knud.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar