Damperen benyttedes til Bugsering, Isbrydning og Skiftning af Bøjer saaledes:
Alm. Bugseringer paa Kanal og Fjord ......... 61
Do. med Projektør............ 3
Assisteringer ved Stabelafløbninger o. lign. ............ 25
Isbryderdage ....................... 6
Bøjeskiftning, Timer ............ 191
Baaden var i Fart 641 Timer ialt, deraf 66 ved Isbrydning.
lalt indkom i Bugserindtægt ca. 35.576,00 Kr. (mod ca. 5.806,00 Kr. f. A.)
Udgifterne til Kul androg for hele Aaret ialt 17.905,68 Kr.
Der forbrugtes ca. 188 t Kul a gennemsnitlig ca. 86,50 Kr. lev. og ca. 17 t Brunkul a ca. 56,00 Kr
Ved et Tyveri den 5 .August 1945 blev forskelligt Inventar stjaalet fra Damperen. Forsikringsselskabet har betalt en Erstatning paa godt 500 Kr.
”Sct.Knud”samt to slæbebåde tilhørende Entreprenørfirmaet Saabye &Lerche blev beslaglagt og besat af Tyskerne den 10. April 1945 og først frigivet ved Kapitulationen, da Frihedskæmpere besatte Baaden i nogle faa Dage.
Efter Befrielsen er ,,Sct. Knud"s Radiotelefonanlæg, der var deponeret hos Toldvæsenet under Krigen, frigivet og igen installeret.
Styrmand A.Adersen var aktiv i modstandsbevægelsen og gjorde tjeneste ved modstandsstyrkerne fra 5maj til 19 juli
Sct.Knud`s bugsertakst blev forhøjet med 100 % med baggrund i en række takster ikke var blevet forhøjet i krigens tid.
Uddrag fra havarirapport fra 1945:
Sag no296:
S/S Sct. Knud af Odense, 154 Reg. T. Br. Bygget 1930 af Staal.
Rørt Grunden d.7/6 45 paa Odense Kanal.
Søforhør i Odense d. 13/9 45.
Kl. ca. 10,00, medens ”Sct. Knud.” sammen med 2 Bugserbaade var i Færd med at assistere en Nybygning gennem Kanalen mod Odense Havn, løb en af Bugserbaadene op langs Siden af Sct. Knud., der mistede Styret og drev ind paa Kanalens Venstre Side, hvor Skruen slog mod en Sten. En senere Undersøgelse viste, at Sct.Knud.s
Agterstævn og Skrue var blevet noget beskadiget.
Anm. Aarsagen til Havariet fremgaar af det ovenfor anførte.
I Odense Havns Årsrapport fra 45-46 kan man læse at der blev søsat en nybygning nr 106, værftet færdigbyggede, desuden oplagte og delvis færdige nybygninger som gennem krigen havde henligget i Sejlløbet ved enden af kanalen og i det gamle Hasseløreløb.
Nybygning nr 106 var ” S/S Halland” på 2712 BRT bygget til Dansk-Fransk rederi, blev ophugget i 1973.
”S/S Halland” var et af de sidste dampdrevne skibe som blev bygget på Odense Stålskibsværft !
Nybygning nr 106 var ” S/S Halland” på 2712 BRT bygget til Dansk-Fransk rederi, blev ophugget i 1973.
”S/S Halland” var et af de sidste dampdrevne skibe som blev bygget på Odense Stålskibsværft !
Byggenr. 101. "MS Herdis" blev leveret til Dampskibsselskabet Torm A/S i København, Sct,Knud ses bagved skibet klar til bugsering efter
stabelafløbning ved Odense Stålskibsværft, stabelafløbningen fandt sted 17 august 1946.
Skibet blev i 1951 omdøbt til "Herdis Torm"blev solgt flere gange og fik forskellige navne,sidste navn var Vasil Petleshkov i 1970,blev ophugget i 1977 .





Ingen kommentarer:
Send en kommentar