lørdag den 9. november 2013

1931-36/37

1931-1936/37
Det er meget sparsomt med oplysninger og fotos fra de første år i Odense havn ,men forhåbentlig vil der dukke noget op med tiden.


Uddrag fra Odense Havns Årsberetning:
"Sct.Knud" har i aarets Løb bl.a.  udført nedennævnte Bugserings-og Isbrydningsarbejder:

Almindelige  Bugseringer paa Fjorden........59
                    Do. med Projektør .......................9
Assistance ved Stabelafløbning o.lign.......25

                 Bugseringer udenfjords................2
Her hentydes efter alt sandsynlighed til isbrydningen i Kerteminde-bugten som omtales længere nede på siden.

Selvom der ikke er meget at se til Sct.Knud på de 2 fotos  skal de aligevel med,"Europe" søsat 19 september 1934, nybygning no 53, en tanker- 12850 tons- leveret til The Texas Company i Oslo .

Stålskibsværftet havde 3 søsætninger i 1934 ,de 2 andre var motorskibet "Nora Mærsk" og dampfærgen "Marieholm" plads til ca 150 passagerer, med flot spisesal og en "veranda cafe " med stilfulde kurvemøbler ,færgen blev  leveret til A/B Svenska Amerika Linien, Gøteborg.

Her trækker Sct.Knud med    "MT Krossfonn" i Odense Kanal.nybygning no 56 fra  Odense Stålaskibsværft, blev Søsat 16 maj 1935,"Krossfonn" levede en omtumlet tilværelse under krigen ,og efter blev solgt flere gange for at til sidst blive ophugget i 1964 
Foto fra anden vinkel. 

"Fort De France" og "Fort Richepanse" blev bygget på Odense Stålskibsværft. Var  bestilt af franske Cie. de Transport Isotermique  men pga registreringsvanskeligheder i Frankrig var de 2 skibe plus et skib bygget i Sverige ( Fort Royal) midlertidigt registreret hos Dampskibsselskabet af 1935 A/S som var under Hetlands Dampskibsselskab.
"Fort De France" som ses her var byggenummer 60 fra værftet,og søsat 10 august 1935 ,man kan lige ane en lille bid af "Sct.Knud" helt  yderst til venstre i billedet ,det var den faste plads under stabelafløbning,og vil kunne ses samme sted på flere fotos.
Her ses stævnen af "Sct.Knud" i Odense havn 1937 ,et stillbilled fra filmen  "Odense set fra Odinstårnet"

Isbryderdage..........33
Den samlede Indtægt har været ca.17.000 Kr.
"Sct.Knud" har i Sommeren 1936 gennengaaet et større Eftersyn Paa A/S Frederikshavn Værft og Flydedok.
Af Udgifterne hertil har Forsikringsselskabet ,"Danske Lloyd" betalt det meste,idet en Bundskade, som "Sct.Knud" havde paadraget sig ved en Grundstødning,ved denne Lejlighed blev repareret.

Uddrag af Odense sejlklub protokol 1936 : 
Klubbens jubilæumsdag af holdtes den 15. juni ved en festlighed fra morgenstunden på bådepladsen og i klubhuset. Den begivenhed, der stillede de største krav til klubbens medlemmer og bestyrelse, var K.D.Y.s provinskapsejlads, som det ved en energisk indsats var lykkedes at skaffe til Odense.Man havde jo ikke nogen erfaring i at klare et så stort arrangement. men gik i gang med arbejdet, vel vidende, at farvandet ved Odense var noget afvigende fra forholdene andre steder, særlig med henblik på sejladsen fra havnen til startstedet. Klubbens medlemmer var rundhåndede, de bevilligede 2.000 kr. af klubbens midler til støtte for arrangementet. Byrådet bevilligede 1.000 kr. til hjælp og stillede alt sit bugsermateriel til rådighed i 4 dage, hvilket må betragtes som en meget stor støtte, når man tager i betragtning, at "Sct. Knud" kostede 20 kr. i timen, hvis den skulle lejes”.
I sejladsen deltog 54 både fra alle dele af landet, bådene blev morgen og aften på begge sejldage assisteret ud og ind gennem kanalen og fjorden af ”Sct.Knud” samt havnens 2 motorbåde, ”Golf” og ”Falken”

På Danmarks Museum for Lystsejlads-Valdemars Slot Tåsinge  - findes et foto som viser "Sct.Knud" med en række sejlbåde på slæb ,netop fra omtalte stævne.
Sandsynligvis et de tidlige fotos af "Sct.Knud"
 
I Vinterhalvaaret indtraf i sidste Halvdel af Januar en Sne- og, Frostperiode med hyppige østlige Storme, hvilket bevirkede, at der paa Fjorden dannede sig megen Is, som generede Skibsfarten en Del.
Vanskelighederne fremkom navnlig derved, at een af Isbryderen frembragt Sejlrende meget hurtigt skruedes sammen igen paa Grund af den stærke Blæst. Værst var Forholdene i Farvandet fra Munkebo til ”Gabet” , så de østlige Vinde her var paa tværs af Sejlrenden .Sct.Knud var dog i stand til at holde en Rende aaben gennem Fjorden.

Da Kerteminde-Bugten efter nogen Tids Frost og østlig Vind, var tillagt med Is
der hindrede Byens store Fiskerflaade i at gå ud, blev man af Kerteminde Havneudvalg anmodet om at lade "Sct.Knud" bryde en rende gennem Isen.
Isbryderen afgik fra Odense den 5. Februar og var Dagen efter igen i Odense efter at have brudt isen i Kerteminde Havn og udskaaret en Kile i Bugtens Is,
som forsvandt med vestlig Vind den 6. Februar. 
Sct Knud her ved søsætning 9 oktober 1937 af nybygning  nr 67 "Sovac" som var et tankskib der skulle leveres til Socony Vacuum Oil Company, New York.
"Sovac" blev navngivet af Statsminister TH .Stauning.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar