Odense
Havn havde haft bugserbåd og isbryder ”Fremad” fra 1893 indtil
bygningen af ”Sct.Knud” i 1930/31
"Fremad"
”Fremad”
var bygget på B&W i 1893 , skibet som var mindre end ”Sct
Knud” kunne klare de væsentligste opgaver med bugsering og is i
den periode, hvor den blev brugt, "Fremad" blev solgt til Estland i 1931.
Bugserdamperen
SCT. KNUD søsættes fra Frederikshavns Værft 1930. Nummer tre fra
venstre er sparekassedirektør Møller, Frederikshavn, under stævnen
står Aage H. Larsen, Skibstilsynet og længst til højre værftets
direktør Thomsen med frue.
Sct. Knud var nybygning nr. 192 fra Frederikshavn Værft og Flydedok A/S, bestilt af Odense Havn den 6 juni 1930 som kombineret bugserbåd og isbryder.
Ved
bygningen blev Sct. Knud udstyret med en stor og meget flot salon,
bygget af mahogni og beregnet til at havnevæsnet kunne afholde deres
møder her.
”Sct.
Knud” var indregistreret til kunne tage 72 passagerer, så ved specielle lejligheder blev
skibet rigget med solsejl, for det meste agter, og der blev sat bænke op
langs rælingen ,så sejlede man en tur på fjorden med gæster fra
havnevæsnet og kommunen.
Desværre
er den meget flotte mahogni salon forfaldt i
udstrakt grad i den tid skibet lå i Exeter fra 1969-1999
Sct.
Knud blev færdig fra værft den 9 januar 1931 og afgik direkte til
Odense efter en prøvetur med Kaptajn J. Nielsen ved roret.
Sct.Knud havde i en lang årrække et meget trofast mandskab:
Fast
besætning på ”Sct Knud” fra 1931 og frem til ca 1950:
Kaptajn:
J.Nielsen 1931-48.
Styrmand:A.Adersen 1931-51.
Styrmand:A.Adersen 1931-51.
Maskinmester:
A.A.Rolin 1931-54.
Fyrbøder: E.Jacobsen 1931-51.
Fyrbøder: E.Jacobsen 1931-51.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar