S/S
Sct. Knud havde mange
opgaver at løse for havnevæsnet i Odense.
Farvandsafmærkning:
Ud over
at være slæbebåd og isbryder skulle havnevæsnet ved hjælp af
"Sct. Knud" vedligeholde farvandsafmærkningerne i Odense fjord. De
fleste steder er fjorden meget lavvandet, så sejlrender snor sig
utroligt meget, og for at lede de store skibe sikkert ind til Odense
var der udsat 133 afmærkninger, fra indsejlingen til fjorden (Gabet)
og til starten på Odense Kanal. Disse afmærkninger skulle jævnligt
op for at blive efterset og vedligeholdt.
LYSETURE:
Når de
store fragtskibe skulle ind og ud af fjorden når det var mørkt,
sejlede "Sct. Knud" forrest med et slæbetov i skibet og oplyste
bredden og afmærkningerne med sine 2 kraftige projektører
, styrbords projektør oplyste bredden,
og masteprojektøren lyste på alle sømærker.-"Sct.Knud" fik dog først monteret styrbords projektør i 1950/51.
Efter
krigen kom der fragtskibe fra England bl.a. Bordini og Spero, de kom
typisk med stykgods til Danmark og lastede derefter til tilbageturen
først i København, derefter i Odense (smør og bacon) og til sidst
i Århus.
Det
kostede 6 øre pr. bruttoregisterton, dog min. Kr. 300,00 for at
blive hjulpet ind eller ud fra Odense havn.
Lønningen
til skibsføreren var 5% af bruttoindkomsten, de øvrige på skibet
fik 4%
Stabelafløbning,
Grundstødning og brandslukning:
"Sct.
Knud" hjalp altid til ved stabelafløbningerne, hvilket kan ses i de forskellige årsberetninger ved antallet af bugseringer.
Hvis et skib grundstøtte i fjorden var det også dens opgave at trække skibet flot. Endvidere var "Sct. Knud" udstyret med en meget kraftig vandpumpe så den kunne deltage i brandslukning,men dette var yderst sjældent
Hvis et skib grundstøtte i fjorden var det også dens opgave at trække skibet flot. Endvidere var "Sct. Knud" udstyret med en meget kraftig vandpumpe så den kunne deltage i brandslukning,men dette var yderst sjældent
Skibet
er først og fremmest bygget som isbryder, men gik under betegnelsen
HAVNEDAMPER.
Den var
meget svær at manøvrere med og kunne ikke bakke lige.
På et
skib i den størrelse skulle der være både styrmand og kaptajn.
Maskinen
var på over 600 HK men blev nedskrevet til 480 HK for at spare
mandskab i maskinrummet.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar