torsdag den 26. juni 2014

1946/47


Det aarlige Eftersyn foregik dels paa Havnevæsenets Bedding og dels ved Odense Staalskibsværft, der desuden forestod Op- og Udsætningen. Eftersynet indfattede Rensning og Maling af Skibsbund, Gennemgang af Maskine med Skrueaksel samt Kedel, Lysmaskine m. m.
 Sejlmageriet ”Odense” har leveret ny Læsejl. Ovenbords Rengøring og Maling besørgedes af Baadens Besætning,

Damperen benyttedes til Bugsering, Isbrydning og Skiftning af Bøjer saaledes:

Alm. Bugseringer paa Kanal og Fjord ...           49     
Do. mod Projektør ........                                        2       
Assisteringer ved Stabelafløbningcr o. lign. ..... 65     
Isbryderdage ................                                        75       
Bøjeskiftning,          Timer .....                            103 1/2

Baaden var i Fart i 1228 Timer ialt, deraf 675 ved Isbrydning.
ialt indkom i Bugserindtægt ca. 23,838, 00 Kr. mod 35.576,00 Kr. f. A.
Udgifterne til Kul androg for hele Aaret ialt 31.540,04 Kr. Der forbrugtes ca. 356 t Kul a gennemsnitlig ca. 85,40 Kr. lev. og ca. 5 t Briketter a ca. 98,00 Kr.
Dette var ”Sct.Knud” travleste år som det fremgår af Årsrapporten fra Odense Havnevæsen, med 1228 sejltimer, omkring det dobbelte af normalt, hvilket også fremgår af kulforbruget!

Her ses  "California", DFDS første dieselskib på slæb,det var nybygning nr 291 fra B&W i 1913,skibet blev ophugget i 1959.
Foto her er muligvis fra afrejsen  26 marts 1940.


Paa Grund af Styrmandens .Sygdom har  Styrmand  J. Jørgensen vikarieret om Bord i April og Maj Mdr. 1946.

I  forbindelse med opgravning af slam i kanalen, blev ” Sct. Knud” i en periode midt på sommeren indsat som hjælp til bugsering af pramme med mudder, i alt ca 8000m3, firmaet J. Saabye & o. Lerche som stod for oprensningen havde da kun en slæbebåd til opgaven

Den lange Frostperiode, som strakte sig næsten uafbrudt fra ca. 15. De­cember 1946 til ca. 20. Marts 1947 var til megen Gene for Trafikken.
 Havnens Isbryder ,,Sct. Knud" paabegyndte Brydningen allerede den 18. December, og fra 5. Januar 47, maatte den daglig gøre en Tur til Gabet for at holde Sejlløbet farbart. Den 6. Februar maatte D. F. D. S.'s København-Rute standse, og den 7. Februar var Isforholdene i Kattegat og øvrige Farvande saa vanskelige, at intet Skib kunde naa Gabet udefra uden Isbryder, og Statsisbryderne var optaget andre Steder. Den 9. Marts indkom dog Statsisbryderen ,,,Storebjørn", og efter at ,,Sct. Kuud" havde hjulpet den 10.000 t store S/S ,,Richard K. Call" til Gabet, forsøgte denne Baad at gaa med ,,Storebjørn" gennem Kat­tegat, Inden den naaede Vestborg Fyr, maatte den dog vende om og gaa tilbage til Havnen.


Her ses ”Sct.Knud trække ”Richard K. Gall” 10 Marts 1947

 Da Sejladsen var yderligere vanskeliggjort af stærke Snefald, og da det var vanskeligt at skaffe Kul, blev ,,Sct. Knud"s Isbrydning mellem Havnen og Gabet indstillet, idet det nu maatte anses for udelukket, at Skibe udefra kunde naa frem til Gabet selv med Isbryderhjælp. Den 20. Marts indtraf Tøbrudet, og den 25. sattes ,,Sct. Knud" atter i Fart og brød uden Vanskelighed en Rende til Gabet. 


”Richard K. Gall” bagerst –isbryderen “Storebjørn” foran, og med “Sct.Knud” yderst til højre.

 Sct.Knud bryder is i havnen med "Richard K.Call" i baggrunden.

Den 27. Marts aflagde ,,Storebjørn" et Besøg ved Gabet, men først den 8. April forlod „Richard K. Call" Havnen, og den 9. indkom de første Skibe.

1 kommentar:

  1. På billedet øverst er det skibet California, DFDS første dieselskib

    SvarSlet