søndag den 24. november 2013

1941/42

1941/42

      Alm. Bugseringer paa Kanal og Fjord  .            10
Do. med Projektør ........................                          0
Assistering ved Stabelafløbninger o. 1.                  7
Isbryderdage   ...............................                      63

Endvidere er der af de i alt ca. 707 Timer, Damperen har været i Fart, medgaaet ca. 108 Timer til Skiftning og Udlægning af 180 Bøjer.
For Isbrydning har ,,Sct. Knud" i alt været i Fart i 540 Timer imod henholdsvis 597 og 302 Timer i 1939—40 og 1940—41.

Udgifterne til Kul androg for hele Aaret ialt 23.850 Kr. Der forbrugtes ca. 200 Tons Kul a gennemsnitlig ca. 89 Kr. leveret og 60 Tons Stenkulsbriketter a gennemsnitlig ca. 84 Kr. leveret fra Statens Beredskabslager. Da Havnens Kulbeholdning sidst paa Vinteren blev opbrugt, fik man Tilladelse til at købe 50 t Kul af et Parti, som Statens Istjeneste havde i Beredskab hos en herværende Importør. En stor Del af Sommeren henlå ,,Sct. Knud" uden Fyr under Kedlen.
Ialt indkom i Bugserindtægt ca. 6.040 Kr. (mod ca. 2.960 Kr. f. A.).

Damperens aarlige Eftersyn foretoges paa Havnens Bed­ding i Dagene 19.—30. Maj 1941. Reparationsarbejdet udførtes af Odense Staalskibsvaerft.


,,Sct. Knud"s Skorstensmærke og Kontorflag er blevet indregistreret i H. t. Lov Nr. 358 af 26. August 1941.
Skorstensmærket har fø1gende officielle Beskrivelse:
 Rødt Bælte paa sort Skorsten. Paa hver Side i Bæltet en stiliseret Lilje (fransk Lilje) af Messing. Liljerne er forbundet ved et omkring Skorstenen tovlignende i Bæltets Midte anbragt Messingbånd.
Og Kontorflaget:
Rød Stander med gylden stiliseret Lilje (fransk Lilje).

Forskellige Liebhavere har i det forløbne Aar henvendt sig med Forespørgsel angående eventuel Leje eller Køb af ,,Sct. Knud". Da Bugser- og Isbryderbaaden ikke vil kunne undværes her, og da,,Sct. Knud" ikke er krigsforsikret, ligesom Kaskopolicen heller ikke dækker Isskader, har man afslået de paagældende Anmodninger.

I maj 42 blev den kombineret isbryder og færge - ”D/F Holger Danske” søsat fra Odense Stålskibsværft.

 

 Efter bestilling fra De Danske Statsbaner blev det 2477t tunge skib søsat maj 42 , hvorefter det blev færdiggjort og endelig leveret i december 42 som nybygning nr 95.
Der var plads til 40 biler og 600 passagerer, med de 3 motorer kunne skibet yde ca 6000 HK.
Det lykkedes ” Holger Danske” at sejle til Sverige hvor det blev de sidste år under besættelsen, det kom første gang i aktion som isbryder i 1946 , skibet blev ophugget i 1974!
Som sædvanlig var ”Sct.Knud” til assistance ved stabelafløbningen, som blev en lille national manifestation under besættelsen.

Odense Stålskibsværft byggede kun ganske få skibe under besættelsen, et af de mest kendte var minelæggeren ”Linz” nybygning nr 96 fra 1943- blev bygget til den Tyske marine, men blev sænket ved en sabotageaktion d 28 juli 1943 , kun få dage før skibet skulle afleveres.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar