mandag den 25. november 2013

1943/44

                                                                        1943/44



Bugserbaaden og Isbryderen ,,Sct. Knud".
Det af Bugser damper en udførte Arbejde med Bugsering og Isbrydning m. m. fordeler sig saaledes:
Alm. Bugseringer paa Kanal og Fjord ......    8
Do. med Projektør.................................          0
Assistering ved Stabelafløbninger o. lign.... 16
Isbryderdage  .......................................          0
Endvidere er der af de ialt ca. 232 Timer, Damperen har været i Fart, medgaaet ca. 126 1/2 Time til Skiftning og Udlægning af 160 Bøjer.

For Isbrydning har ,,Sct. Knud" været i Fart i 0 Timer imod 'henholdsvis 597 og 60 Timer i 1941—42 og 1942—43.
Udgifterne til Kul androg for 'hele Aaret  ialt 6.661,21 Kr. Der forbrugtes ca. 73 t Kul a gennemsnitlig ca. 89 Kr. lev. En stor Del af Sommeren henlaa ,,Sct. Knud" uden Fyr under Kedlen.
Ialt indkom i Bugseringsindtægt ca. 9.315 Kr. (mod ca. 4.597 Kr. f. A.).
Damperens aarlige Eftersyn foretoges paa Havnens Bedding i Dagene 3. — 13. September 1943. Reparationsarbejdet udførtes af Odense Staalskibsværft og kostede 12059,38Kr.

Venligst udlånt fra Simon Bang, dette foto af "S/S Otto Petersen" det er dog ikke Sct.Knud i front men en unavngivet svitzer slæbebåd,kunne være "Bien" før ombygning til diesel.

Under Bugsering med S/S ,,Otto Petersen" har ,,Sct. Knud" mistet en Slæbekrog, der faldt udenbords i Sejlløbet ved Vigelsø.
 Slæbekrogen er forgæves eftersøgt paa Stedet af Dykker. Frederikshavn Værft og Flydedok leverede en ny Slæbekrog for 960 Kr.



Det gamle havnebassin ved vigepladsen. ” Sct. Knud.”
 I baggrunden dampmøllen Victoria og Munke Mølle.

Sct.Knud ved Gabet i 1944,nybygning 97- "MT Henning Mærsk" blev søsat 14 april 1944.

3 kommentarer:

  1. Dejlige historier om S/S "Sct. Knud". Har ikke før hørt historien om den tabte slæbekrog under bugseringen af S/S "Otto Petersen" Det er iøvrigt med "t" og ikke "d". Min morfar, Knud V. Goth var kaptajn på Otto Petersen i 24 år. Det var hans egentlige hjem. Han ankom med sin damper til Odense, engang i slut 1940erne, med en last der var antændt. Måske var det fosfor eller kulstøv, men brandvæsenet måtte tilkaldes for at få kontrol over branden. Er ved at færdiggøre en film om min morfars historie og hans skibe. PS: Jeg underskriver mig som "anonym" fordi jeg har glemt mit google password, men jeg kan findes på FB eller i telefonbogen; Østerbro i København. VH Simon Bang

    SvarSlet
  2. Hej Jan
    dejligt at se du stadig arbejder med oplysninger om vores gode skib SS Sct. Knud, Jeg har set at der nu også er en Facebook side om Stockvik, og at de stadig arbejder på skiber.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Carsten
      Ja jeg synes det var på tide at få lavet noget om Sct.Knud med alle de fotos og oplysninger jeg har,der er forhåbentlig nogen som kan få glæde af dem:)

      Slet