lørdag den 9. november 2013

Sct.Knuds arbejdsopgaver.

S/S Sct. Knud havde mange opgaver at løse for havnevæsnet i Odense.



Farvandsafmærkning:

Ud over at være slæbebåd og isbryder skulle havnevæsnet ved hjælp af "Sct. Knud" vedligeholde farvandsafmærkningerne i Odense fjord. De fleste steder er fjorden meget lavvandet, så sejlrender snor sig utroligt meget, og for at lede de store skibe sikkert ind til Odense var der udsat 133 afmærkninger, fra indsejlingen til fjorden (Gabet) og til starten på Odense Kanal. Disse afmærkninger skulle jævnligt op for at blive efterset og vedligeholdt.



LYSETURE:

Når de store fragtskibe skulle ind og ud af fjorden når det var mørkt, sejlede "Sct. Knud" forrest med et slæbetov i skibet og oplyste bredden og afmærkningerne med sine 2 kraftige projektører , styrbords projektør oplyste bredden, og masteprojektøren lyste på alle sømærker.-"Sct.Knud" fik dog først monteret  styrbords projektør i 1950/51.


Efter krigen kom der fragtskibe fra England bl.a. Bordini og Spero, de kom typisk med stykgods til Danmark og lastede derefter til tilbageturen først i København, derefter i Odense (smør og bacon) og til sidst i Århus.

Det kostede 6 øre pr. bruttoregisterton, dog min. Kr. 300,00 for at blive hjulpet ind eller ud fra Odense havn.

Lønningen til skibsføreren var 5% af bruttoindkomsten, de øvrige på skibet fik 4%



Stabelafløbning, Grundstødning og brandslukning:

"Sct. Knud" hjalp altid til ved stabelafløbningerne, hvilket kan ses i de forskellige årsberetninger ved antallet af  bugseringer.
 Hvis et skib grundstøtte i fjorden var det også dens opgave at trække skibet flot. Endvidere var "Sct. Knud" udstyret med en meget kraftig vandpumpe så den kunne deltage i brandslukning,men dette var yderst sjældent








Skibet er først og fremmest bygget som isbryder, men gik under betegnelsen HAVNEDAMPER.

Den var meget svær at manøvrere  med og kunne ikke bakke lige.



På et skib i den størrelse skulle der være både styrmand og kaptajn.

Maskinen var på over 600 HK men blev nedskrevet til 480 HK for at spare mandskab i maskinrummet.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar