søndag den 24. november 2013

1942/43

1942/43

Damperens årlige Eftersyn foretoges paa Havnens Bed­ding i Dagene 23. Juni—2. Juli 1942. Reparationsarbejdet udførtes af Odense Staalskibsværft.

Alm. Bugseringer paa Kanal og Fjord  ..............................    13     
Do. med Projektør .................                                                   0       
Assistering ved Stabelafløbninger o. lign.  ............                25       
Isbryderdage ........................                                                   13

Endvidere er der af de i alt ca. 562 Timer, Damperen bar været i Fart, medgået ca. 171 Timer til Skiftning og Udlægning af 381 Bøjer.
For Isbrydning, har ,,Sct. Knud" ialt været i Fart i 60 Timer imod henholdsvis 540 og 597 Timer i 1940—41 og 1941—42.
.Udgifterne til Kul androg for hele Aaret ialt 12.685 Kr. Der forbrugtes ca. 142 Tons Kul a gennemsnitlig ca. 87 Kr. lev. En stor Del af Sommeren henlå ,,Sct. Knud" uden Fyr under Kedlen.
Ialt indkom i Bugseringsindtægt ca. 4.597 Kr. (mod ca. 6.040 Kr. f. A.).



Oprensningen ved Stavidsaaens Udløb var ikke medindbefattet i Kontrakten, men blev udført ifølge en særlig Aftale med Uddybningsfirmaet, der indgik paa at udføre Arbejdet for den samme Enhedspris, som var gældende for den øvrige Del af Kanalen, mod at Havnens Bugserbåd ,,Sct. Knud" assisterede ved Bugsering af Mudderpramme, saa længe Arbejdet paa denne Strækning stod paa. Firmaet havde paa daværende Tidspunkt ikke et tilstrækkeligt Antal Bugserbåde til Raadighed til den lange Transport.
Parti fra havnen med ”Sct.Knud” i baggrunden
   

Den forløbne Vinter var endnu værre for Skibsfarten end dens to Forgængere. Tiden fra 6. Januar til 9. Marts 1942, da Foraarstøbrudet indtraf, var en sammenhængende Frost-periode.
 I Tiden 23. Januar til 7.April 1942, 75 Dage, indkom eller udgik der ingen Skibe grundet paa Isforholdene i Kattegat.
 I Sejlbaade-havnen ved Stige nåede Isen den 2. Marts 1942 en Tykkelse paa 51 cm.
Trods den stærke Frost var Havnens Isbryder, ,,Sct. Knud", i Stand til at holde Sejl1øbet åbent fra Havnen og ud til Gabet.
Den begyndte Isbrydningen den 11. Januar og fortsatte indtil 13. Marts 1942. Fra 14. til 31. Marts lå Isbryderen stille, dels .for at spare paa Kullene og dels fordi Sejladsen udenfor Fjorden var standset af Isen. Derefter blev Sejlrenden atter brudt op, og den 7. April var Isen i det væsentlige borte fra Kanal og Fjord.

 Fra 1943,soldater på march med skorstenen af Sct.Knud i baggrunden.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar